Dret a decidir... també sobre el Museu del Turisme / Derecho a decidir... también sobre el Museo del Turismo

Català

Maig de 2007: el candidat a l'alcaldia del PSC Calella, Josep Maria Juhé, proposa la creació d'un Museu del Turisme a la fàbrica Llobet-Guri1. La notícia no té ressonància, però CiU pren nota.


Juny de 2012: en el Ple del dia 7 éls regidors de CiU al govern municipal, sol·liciten una esmena als pressupostos, entre d'altres, per assignar 70.000 € a la creació del Museu, requerint també el suport del PP2. Al novembre es realitza un acte institucional per presentar l'espai triat on ubicar-lo, la sala de columnes de la fàbrica3. Els socialistes donen suport a la iniciativa, ERC es reserva la seva opinió per no tenir suficient informació, i el PP es queixa que no se'ls ha informat de la decisió, afirmant que "d'un dia per l'altre ens truquen des de Barcelona dient que s'ha signat un document, del qual coneixíem l'existència però no el contingut, en el qual s'indica que el Museu s'ubicarà definitavemente a la fàbrica Llobet-Guri ".

Març de 2013: Data commemorativa dels 60 anys de Calella com a ciutat de destinació turística, CiU està en minoria al consistori i es presenta al públic el projecte: 1300m2 a la sala de les columnes de la fàbrica Llobet dividits en tres àrees4. El "ideòleg" de tot això, el Sr. Jordi Ten, gerent de Publintur, empresa promotora vinculada al grup SERHS, qualifica la proposta de "nova, única, transversal i participativa", afirma que "el projecte està pensat per satisfer a un públic actiu i participatiu” i puntualitza que la iniciativa no es pot entendre "sense una participació conjunta de sectors públics i privats". El periodista Saül Gordillo afirma que aquest senyor és "un cul inquiet, sap moure i trobar complicitats i canalitzar energies per tirar endavant les seves idees, ha aconseguit que les administracions públiques, en el seu pitjor moment, li comprin la idea de fer a Calella un museu que expliqui això del turisme"5. L'ajuntament sol·licita 233.658,40 € d'ajuda al Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER) i es compromet a aportar una quantitat igual. El cost final del projecte augmenta a 467.370,81 €.

ERC qüestiona les decisions, preses "de manera legítima però unilateral"6. Es desconeixen la titularitat final del projecte i els seus costos de manteniment, no hi ha estudis sobre els seus destinataris ni sobre el possible retorn / impacte de la inversió al municipi: no hi ha cap estudi de viabilitat. Tot i donar per fet la seva ubicació a la fàbrica Llobet-Guri, la pròpia alcaldessa, Montserrat Candini, reconeix la incertesa sobre això. El projecte s'ha realitzat al marge del pla d'usos de la fàbrica i tampoc s'ha debatut en el si del Consell d'Economia, Turisme i Ciutat. CiU Calella abunda en la seva política de fets consumats. A l'octubre del mateix any PP i PSC presenten una proposta per ubicar el Museu en una altra localització dins del mateix edifici: el dipòsit de vehicles7. CiU la veu amb bons ulls, l'alcaldessa puntualitza que, tot i així, s'ocuparan almenys 1000m2 (sembla que l'important és l'espai a ocupar, no amb què). El dictamen dels tècnics és negatiu, la ubicació proposada dificultaria l'accés de les grues al dipòsit, que se situaria a la part posterior del complex8. CiU proposa de nou la sala de les columnes. La resta de grups s'oposen i encara així CiU segueix endavant. Candini afirma: "el Museu es farà si o si" i que és "el primer d'aquesta temàtica al món"9.

Març de 2014: S'intensifiquen els contactes amb l'Organització Mundial del Turisme (OMT, depenent de l'ONU), liderats per l'alcaldessa Sra. Montserrat Candini i el Sr. Jordi Ten. El Sr. Taleb Rifai, secretari general de l'OMT, es compromet a iniciar contactes bilaterals per consolidar el projecte10. Al juliol la Direcció General de Turisme de la Generalitat de Catalunya concedeix un crèdit de 500.000 € al projecte11. Aquesta quantitat se suma a les ja concedides pel FEDER i per la Diputació de Barcelona, ​​de manera que les subvencions cobreixen el 70% del cost del projecte bàsic.

El 18 de Setembre s'obren els sobres de l'única oferta presentada a l'ajuntament per a la redacció i direcció museogràfica. L'adjudicatària és l'empresa Quaderna ESTRATÈGIA CORPORATIVA SL amb un cost de 75.150 € (més 15.781,50 € d'IVA)12, el director de la qual és Jordi Rodó Rodà, exalt càrrec i ex assessor de governs de Jordi Pujol i amb diferents ex càrrecs orgànics dins de CiU13. Vinculat al col·lectiu de tendència sobiranista CDC Sinapsis, l'any 2000 va ser director del Consell Assessor per al Desenvolupament Sostenible de Catalunya, dependent de la conselleria de Medi Ambient el titular de la qual era Felip Puig, un dels responsables de l'ascens polític de Montserrat Candini16.

Febrer de 2015: L'ajuntament publica un requeriment perquè tots els ciutadans de Calella que posseeixin objectes o documentació sobre la història del turisme acudeixin a registralos, sense cedir encara, amb l'objectiu de catalogar-los. Existeixen dubtes legals sobre l'adequació del terme Museu a un projecte d'aquest tipus14. El pressupost final a dia d'avui, per al projecte bàsic15, es xifra en 1.097.143,50 €. Al març es procedirà a la licitació pública per a la seva producció i implantació, i la seva finalització es preveu per a finals de 2015.

Castellano

Mayo de 2007: el candidato a la alcaldía del PSC Calella, Josep María Juhé, propone la creación de un Museo del Turismo en la fábrica Llobet-Guri1. La noticia no tiene resonancia, pero CiU toma nota.


Junio de 2012: en el Pleno del día 7 regidores de CiU en el gobierno municipal, solicitan una enmienda a los presupuestos, entre otras, para asignar 70.000 € a la creación del Museo, requiriendo también el apoyo del PP2. En Noviembre se realiza un acto institucional para presentar el espacio elegido donde ubicarlo, la sala de columnas de la fábrica3. Los socialistas apoyan la iniciativa, ERC se reserva su opinión por carecer de suficiente información, y el PP se queja de que no se les ha informado de la decisión, afirmando que “de un día para otro nos llaman desde Barcelona diciendo que se ha firmado un documento, del que conocíamos la existencia pero no el contenido, en el que se indica que el Museo se ubicará definitavemente en la fábrica Llobet-Guri”.

Marzo de 2013: Fecha conmemorativa de los 60 años de Calella como ciudad de destino turístico, CiU está en minoría en el consistorio y se presenta al público el proyecto: 1300m2 en la sala de las columnas de la fábrica Llobet dividos en tres áreas4. El “ideólogo” de todo ello, el Sr. Jordi Ten, gerente de Publintur, empresa promotora vinculada al grupo SERHS, califica la propuesta de “nueva, única, transversal y participativa”, afirma que “el proyecto está pensado para satisfacer a un público activo y participativo” y puntualiza que la iniciativa no puede entenderse “sin una participación conjunta de sectores públicos y privados”. El periodista Saül Gordillo afirma que este señor es “un culo inquieto, sabe moverse y encontrar complicidades y canalizar energias para sacar adelante sus ideas, ha conseguido que las administraciones públicas, en su peor momento, le compren la idea de hacer en Calella un museo que explique lo del turisme”5. El ayuntamiento solicita 233.658,40 € de ayuda al Fondo Europeo de Desarrollo Regional (FEDER), comprometiéndose a aportar una cantidad igual. El coste final del proyecto aumenta a 467.370,81 €.

ERC cuestiona las decisiones, tomadas “de forma legítima pero unilateral”6. Se desconocen la titularidad final del proyecto y sus costes de mantenimiento, no hay estudios sobre sus destinatarios ni sobre el posible retorno/impacto de la inversión en el municipio: no hay ningún estudio de viabilidad. A pesar de darse por hecho su ubicación en la fábrica Llobet-Guri, la propia alcaldesa, Montserrat Candini, reconoce la incertidumbre sobre ello. El proyecto se ha realizado al margen del plan de usos de la fábrica y tampoco se ha debatido en el seno del Consejo de Economía, Turismo y Ciudad. CiU Calella abunda en su política de hechos consumados. En Octubre del mismo año PP y PSC presentan una propuesta para ubicar el Museo en otra localización dentro del mismo edificio: el depósito de vehículos7. CiU la ve con buenos ojos, la alcaldesa puntualiza que, aún asi, se ocuparan al menos 1000m2 (parece que lo importante es el espacio a ocupar, no con qué). El dictamen de los técnicos es negativo, la ubicación propuesta dificultaría el acceso de las gruas al depósito, que se situaría en la parte trasera del complejo8. CiU propone de nuevo la sala de las columnas. El resto de grupos se oponen y aún asi CiU sigue adelante. Candini afirma: “el Museo se hará si o si” y que es “el primero de esta temática en el mundo”9.

Marzo de 2014: Se intensifican los contactos con la Organización Mundial del Turismo (OMT, dependiente de la ONU), liderados por la alcaldesa Sra. Montserrat Candini y el Sr. Jordi Ten. El Sr. Taleb Rifai, secretario general de la OMT, se compromete a iniciar contactos bilaterales para consolidar el proyecto10. En Julio la Dirección General de Turismo de la Generalitat de Catalunya concede un crédito de 500.000 € al proyecto11. Esta cantidad se suma a las ya concedidas por el FEDER y por la Diputación de Barcelona, con lo que las subvenciones cubren el 70% del coste del proyecto básico.

El 18 de Septiembre se abren los sobres de la única oferta presentada al ayuntamiento para la redacción y dirección museográfica. La adjudicataria es la empresa QUADERNA ESTRATEGIA CORPORATIVA S.L. con un coste de 75.150 € (más 15.781,50 € de IVA)12, el director de la cual es Jordi Rodó Rodà, ex alto cargo y ex asesor de gobiernos de Jordi Pujol y con diferentes ex cargos orgánicos dentro de CiU13 . Vinculado al colectivo de tendencia soberanista CDC Sinapsis, en el año 2000 fue Director del Consejo Asesor para el Desarrollo Sostenible de Cataluña, dependiente de la consejería de Medio Ambiente cuyo titular era Felip Puig, uno de los responsables del ascenso político de Montserrat Candini16.

Febrero de 2015: El ayuntamiento publica un requerimiento para que todos los ciudadanos de Calella que posean objetos o documentación sobre la historia del turismo acudan a registralos, sin cederlos aún, con el objetivo de catalogarlos. Existen dudas legales sobre la adecuación del término Museo a un proyecto de este tipo14. El presupuesto final a día de hoy, para el proyecto básico15, se cifra en 1.097.143,50 €. En Marzo se procederá a la licitación pública para su producción e implantación, y su finalización se prevé para finales de 2015.

Referenci[e/a]s

1 El PSC pensa en un museu del turisme per a la fàbrica llobet-Guri
2 CiU esmena els pressupostos de l'Estat per a la creació del Museu del Turisme de Calella.
3 L'oposició opina sobre la ubicació del Museu del Turisme a la Fàbrica Llobet-Guri
4 El Museu del Turisme de Calella tindrà vocació universal
5 Ten reivindica el turisme a Calella.
6 ERC Calella qüestiona que el Museu del Turisme sigui un equipament públic prioritari
7 El Museu del Turisme de Calella podria annar al dipòsit de vehicles
8 La ubicació del Museu del Turisme de Calella, encallada
9 El Museu del Turisme de Calella no té encara ubicació definitiva
10 Compromís de l’OMT amb el Museu del Turisme de Calella
11 La Generalitat concedeix 500.000 euros pel Museu del Turisme de Calella
12 CONTRACTE PER LA REDACCIÓ I DIRECCIÓ DE LA PRODUCCIÓ MUSEOGRÀFICA DEL PROJECTE EXECUTIU, MUSEOGRÀFIC DEL MUSEU DE TURISME A CALELLA
13 Valls contracta pel Pla del Museu a un exalt càrrec del govern de Jordi Pujol i CDC
14 Ley 17/1990, de 2 de noviembre, de Museos. Disposiciones generales. Presidencia de la Generalitat de Catalunya.
15 Projecte bàsic.
16 La carrera meteórica de Montserrat Candini

Altres enllaços d'interés / Otros enlaces interesantes

Anunci de Grup SERHS sobre el projecte
Article de Montserrat Candini: El Museu del Turisme ©, el primer d’aquesta temàtica al món, un nou atractiu per a la ciutat i l’Alt Maresme
Ex altos cargos e históricos dirigentes de CiU copan los puestos de asesor de la Generalitat

Deja un comentario...